CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 22, 2011

Bagai cendawan tumbuh selepas hujan : Gagal exam BM

Assalamualaikum


Ntah sape ntah : ni apa?
Aku                  : cendawan butang. sedapp..
Ntah sape ntah : xnak. dah makan 2 dah tadi. nah, makan..

(...............)

Ntah sape ntah : pernah tengok tak mcm mana cendawan tumbuh selepas hujan?
Aku                  : ???
Ntah sape ntah : kan orang cakap mcm cendawan tumbuh selepas hujan.. nak gak tengok mcm mana cendawan tumbuh selepas hujan..
Aku                  : mcm mana? mcm tu la.. mcm mana lagi..
Ntah sape ntah : yela, nak gak tengok dr mula dia tumbuh sampai dia besar bila hujan dah benti.. tapi xpenah dpt tengok dr mula dia tumbuh.. laju x dia tumbuh?
Aku                 : ????? maksud kamu nak tengok cendawan tu tumbuh depan mata ke? mana la dia tumbuh terus.. mesti la amek masa..hari ni sikit, esok sikit sampai la dia besar..
Ntah sape ntah : ohhh..bukan dia tumbuh terus??
Aku                  : grrrrrr!!!
Ntah sape ntah : yelah, dah diorg dok cakap mcm cendawan tumbuh selepas hujan..ingatkan cendawan tu tumbuh terus besar lepas hujan.
Aku                  : tu peribahasa laaaaaaaaa.. xleh nak beza keee???
Ntah sape ntah : la..mana tau..

Ni nak tanya sikit, pernah tengok menanam tebu dipinggir bibir tak? Aku ingatkan saje nak bagi soalan sains kat aku. Kot nak tanya cara2 cendawan tumbuh, dari mana, macam mana, cendawan ni sejenis sayur ke kulat.. Rupanya dia betul2 mencabar keimanan aku. Tampar dahi nak? Nasib baik ramai orang. Lepas ni meh aku ajar peribahasa melayu sampai khatam eh. Korang agak sape la manusia tu eh? Kalau betul aku belanja aiskrim. Aku malas nak gtau nama dia.. Kesian.



p/s : balik ni nak goreng cendawan lah.






Terima kasih sudi luangkan masa untuk membaca entri ini :)




Tata!





No comments: