CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, May 29, 2015

Misi mencari Cat

Assalamualaikum.



Perancangan last minute. Suami lah ni, tetiba tanya nak cat rumah tak? Tanya orang perempuan, apa yang taknak. Ye tak? Hehehehe! Perancangan last minute ni berlaku pagi tadi. Pagi tak pagi sangat, dalam pukul 10.30am macam tu. Nak mengecatnya esok. Boleh? Lepas tu boleh pulak Suami bagi task kat Isteri untuk pilih warna. Wink! Wink!

Benda first yang aku buat ialah bukak balik entry lama dalam blog ni, nak refresh pengalaman pertama kali aku dengan Suami (masa tu bakal Suami) mengecat rumah, nak tengok kitorang beli cat apa. Jotun rupanya. Boleh tengok kat entry mengecat rumah sewa. Itu lah entry pertama pasal rumah sewa kami untuk mulakan hidup berdua. Ya Allah, kenangannya! Okay taknak cakap lebih-lebih pasal kenangan lama, nanti aku sedih. Emosi sungguh perempuan ni.

Cuma kali ni aku request dekat Suami nak cat yang boleh dicuci. Dah ada anak kan, dan akan ada anak-anak pulak nanti, confirm terkotor dinding tak banyak sikit dah pasti. Masa kat rumah sewa dulu kitorang pakai cat biasa sahaja. Kalau ikutkan nak pakai yang mahal sikit (yang boleh dicuci jugak) tapi difikir-fikir balik, tak payah lah. Rumah sewa je pun.

Aku rasa aku nak stay dengan Jotun lah kot. Tapi taktau lah kalau kat kedai esok aku tukar fikiran due to harga dan kualiti kan. Hewhewhew! Sempat tengok-tengok website Jotun sebelum update blog.




















Aku pilih Everyday Balance Everyday Simplicity Everyday Beauty. Lepas tu aku rasa aku nak tengok skim kaler Everyday Balance lah.



























Beza antara White Poetry dengan Minty Breeze. Okay, now confuse, dilema etc. Masa kat rumah sewa pilih warna creamy. Kali ni nak pilih warna-warna grey pulak. Hiks!
























Strax Easy Clean dari Jotun. Esok nak suruh Suami tanya apek kedai cat habis-habisan mana yang elok, yang penting kalau dinding kotor boleh dicuci/lap tanpa menanggalkan cat.

Kita tengok esok macam mana. Tasabaaaaaaa nak shopping cat. Eh! HAHA.






Love,
Nursaila Norman!



Thursday, May 21, 2015

Keguguran Rambut Selepas Bersalin

Assalamualaikum



Betul lah orang cakap, lepas bersalin mesti rambut gugur. It happened to me, sobs! Masa dalam pantang takde apa-apa berlaku. Semuanya okay. Selepas 2 bulan lebih bersalin, tiba-tiba rambut gugur secara menggila. Ya menggila. Menggila maksudnya extreme gilaaaa ah. Huhuhuhu. Tiap kali lurut rambut guna jari macam dalam iklan syampu "guna jari pun boleh" penuh tapak tangan dengan rambut. Betul, ni kisah benar. Walaupun macam tak logikkk je penuh tapak tangan, tapi memang benar terjadi. Tak percaya takpe lah. HUHU.

Susah hati of course lah kan, siapa la tak susah hati kalau rambut penuh tapak tangan, penuh segenggam, penuh atas lantai bilik air. Cakap pasal lantai bilik air, macam buat sesi gunting rambut dalam bilik air tau. Ngeri tak?

Tak amek masa yang lama pun, dalam sebulan lebih macam tu aku nampak rambut kat bahagian dahi dah kosong. BOTAK! Bahagian belakang aku taktau, malas nak suruh Suami check. Nanti aku bertambah susah hati. Hehehe. Masuk 2 bulan, makin lapang rambut kat bahagian dahi. Masa ni aku memang elak tengok cermin. HAHA. Sebab nak elak stress.

Salah satu tips kecantikan ialah Jangan Stress. So aku pesan kat diri sendiri jangan stress, jangan stress, rilex, rilexxxx. Lagi pun dah ada anak, tak sempat sangat aku nak fikir pasal rambut. Sebab tu aku elak tengok cermin. Kang aku nampak je rambut banyak kurang, mula lah start fikir macam-macam. Konon-konon sibuk sangat jaga anak sampai tak sempat nak tengok cermin. Kehkehkeh.

Tak lama tu aku terrrrrrrjumpa isu rambut gugur kat FB. Kata si artikel tu, rambut gugur selepas bersalin hanya berlaku selama 6 bulan bermula selepas bersalin. Aku pun terus letak harapan supaya keguguran rambut aku akan stop bila masuk bulan ke-6. Fuh, fuhhh!

Sementara nak tunggu cukup 6 bulan umur Melissa, aku terrrrrrtengok pulak iklan kecantikan kat TV. Aku ni semua terrrr je kan. Hahahaha. Macam drama pulak. Dalam rancangan WHI tu diorang promote pasal produk V'Asia. Kengkonon nak beli, harga pun murah kalau tak menjadi. Sekali Ayah aku dah beli rupanya. Ha Ha Ha Ha <---- gelak jahat. Aku pun belasah jelah. hikhikhikhik. Dia ada dua dalam satu set, syampu dengan tonik (jenis spray). Aku guna tonik lepas syampu. Syampu guna yang aku punya je.

Genap 6 bulan rambut dah tak gugur secara menggila dah. Hoyeahhhh! Setakat gugur 3,4 helai tu biasa lah. Taktau lah betul ke tak apa artikel tu tulis, atau mungkin kebetulan. Atau ikut individu jugak. Tonik V'Asia tu aku takde lah pakai secara konsisten. Ikut suka aku je. Agak-agak ternampak botol tonik tu aku sembur-sembur kat area yang dah terbotak tu. Hahaha. Kira aku pakai ikut suka je. Sebulan ada la dalam 2,3 kali aku pakai.

Baru-baru ni (kiranya selepas 2 bulan keguguran rambut stop) aku baru perasan yang tempat botak haritu dah takde. Kira radius kawasan yang terbotak tu dah menggecil. Tinggal sikitttt je lagi nak sembuh sepenuhnya. Ceeeewah. Kat tempat yang tengah nak recover tu ada banyak anak rambut tumbuh. Fuh, fuhhh! Chaiyok, cahiyok anak rambut!

Aku rasa mungkin sebab tonik. Sebabnya, sepanjang isu keguguran rambut berlaku sampai lah ke harini, aku takde buat apa-apa treatment pun. Biar je. Satu je lah aku buat 'Jangan Stress' itu jelah. 

Ada jugak yang suggest beli satu syampu ni kat IG, harga cecah ratus. Memang lah nak beli, kata perempuan kannnn. Usha jelah, dah ada kenalan cadangkan. Tapi tak sanggup pulak nak mintak kat Suami duit, mahal benorrr. Baik tak i oll? Hahahaha. Terima kasih kepada yang mencadangkan, i really appreciate. Tapi sekarang rambut dah okay. Rasa nak buat fringe. Dah lama tak ber'fringe'.

Okay lah, selamat tinggal rambut gugur bye!





Love,
Nursaila Norman!


Friday, May 15, 2015

Tutorial : Baby Headband

Assalamualaikum




You can do it yourself. You can diy. DIY. I did it myself.

Tak terfikir nak buat tutorial sebenarnya, errrr ada lah terlintas, lepas tu lupa. Maafkan saya sebagai suri rumah sepenuh masa. Bila ada yang minta tutorial, berkobar lah sikit. Hihi. Tapi maaf lah, lambat buat tuto. Terpaksa buat semula headband sebab takde contoh. Huhuhu.





















Ini headband Melissa yang pertama. Tak sangka ada yang nak order. Buat lebih pun sebab ada kawan mintak untuk anak dara dia. So buat untuk kawan-kawan je, tak buat untuk bisnes pun.




Antara headband yang aku dapat buatkan untuk kawan-kawan. Aku tak buat bisnes pun headband ni, aku buat untuk diri sendiri. Kalau ada kawan-kawan nak aku buatkan. Memang aku charge, tapi takde la satu ni harga rm15 exc postage.  Tapi kalau ikutkan memang itu pun harga headband bunga-bunga macam ni kat IG. huhuhu! Gigih Ibu buat untuk Melissa. Tengok niiiieeeee.. Hehe!

Thank you Shafizah Basman, thank youuuuuu! Ni saya buatkan tutorial untuk awak, dan yang lain-lain juga kot ada yang nak buat untuk anak masing-masing kan. Ada yang cakap 'dah la buat bisnes, bagi tutorial pulak, rugi lah nanti Saila'. Takpe, saya tak jadikan segala hasil yang saya buat ni sebagai pendapat harian. Saya buat untuk diri sendiri dan nak tolong sesiapa je. Kalau dengan tutorial saya ni dia nak jadikan bisnes, buatlah. Rezeki masing-masing kan. Eh, terceramah pulak.

Bermula dari perenggan ni saya start tutorial baby headband okay :)


Bahan-bahan dia simple je, kalau nak buat floral headband macam Melissa punya ni, korang perlukan kain chiffon dengan lace bergetah je. Lain-lain bahan ikut kreativiti masing-masing. Kain chiffon ni korang jadikan dia bunga macam dalam gambar tu eh. Tutorial untuk buat bunga ni pun ada banyak dalam Google, cari je 'fabric flower'. Dalam blog puterigaban ni pun ada :)




Dah siap buat bunga (fabric flower) tu semua, aku pilih untuk letak pearl kat bahagian tengah bunga. Biasa kalau kat handbouquet kita letak butang kan? Kali ni saje je nak letak pearl pulak. Ikut kreativiti masing-masing tau. Kalau nak letak butang style dulu-dulu pun boleh yang kaler gold-gold tu.




Yang kaler hitam tu lace bergetah, kalau pergi kedai aku mintak kat budak-budak kedai tu lace boleh tarik-tarik ada? Haha. Yang ni saiz halus, kat KL je ada, kedai area rumah aku takde. Sobs! Nampaknya kena beli banyak sikit untuk buat stock. Potong panjang ikut lilitan kepala baby, lepas tu cantumkan hujung lace.




Lepas tu tampal lah bunga-bunga tu kat lace tadi. Ni bahagian belakang. Tampal lah ikut suka. Nak letak sekuntum boleh, dua kuntum boleh. Macam aku punya ni, aku buat sekali lima kuntum! Yang dua kuntum dah ada. Nah, sebaris fabric flower terus. Puas hati si emak. Hehehehe. Ni pun buat khas semata-mata untuk tutorial ni lah. Huhu.




bahagian depan, TA - RAAAAAAAA!




this little girl is my first princess, dia lah model Ibu dia. tempat Ibu dia berkarya.
hikhikhik!

Eh, she is now 8 months old! Later lah cerita pasal makcik ni. But actually malas nak cerita pasal dia kat blog. Lebih-lebih kurang boleh lah, nak lebih-lebih refer Instagram jelah ye. Kat IG tempat utama sekarang ni, lepas tu Blog. Facebook so-so je.

Lepas ni ada lagi tutorial baby headband, tapi kemudian ye. Kita buat versi riben pulak. Okay tak?





Love,
Nursaila Norman!


Thursday, May 7, 2015

Tak Nak Orang

Assalamualaikum



Melissa balik kampung Abah dia for the first time masa umur dia 5 bulan. Masa tu CNY. Sebelum bawak dia balik kampung, aku takut sangat nak bawak dia jalan jauh. Takut dia meragam. Paling aku risau kalau-kalau aku tak boleh nak handle ragam Melissa sorang-sorang. Huhuhuhuhu! Tapi alhamdulillah Melissa baikkkkkkkkk sangat. Semua puji cakap dia baik. HAHA. Mak dia paling happy. Masa tu nak makan senang lagi sebab Melissa tak kisah sape pun dukung dia. Seronok lah Ibu dengan Abah dia nak makan berdua-duaan. Tok dia tolong dukung, Tok Ayah dia paling suka dukung bawak berjalan, Mak Tok dia suka dukung sebab geram.

masa ni Melissa 5 bulan

Sekarang ni dia dah pandai. Dah tak nak orang.

Sobs!

Balik Hari Pekerja baru-baru ni, Melissa dah 7 bulan. Habis dengan semua orang dia takmau. Tak susah apa pun, susah Ibu dia nak makan jelah. Huwaaaaaaaaaa! Terpaksa bergilir-gilir makan dengan Abah dia. Takpe lah part makan tu.. Tapi kesian kat Tok. Tok Ayah, Tok Nek dengan Mak Tok dia lah. Diorang berkobar-kobar nak dukung Melissa, nak gomol Melissa. Tapi, hampa. Sobs! Dapat agah Melissa jelah, nak pegang tak dapat. Nanti Melissa menangis olok-olok. Cis!

Bila Melissa tak nak dengan orang, aku lah orang paling penat sekali. Time mandi je aku berlama-lamaan. Hiks! Biar Abah dia jaga lama sikit. Waktu lain Melissa nak aku je jaga dia. Kalau dengan Abah dia boleh, tapi sebab dia nampak Ibu dia ada kat situ tapi tak jaga dia, saje lah dia nangis olok-olok. Sebab tu time mandi je aku boleh curi masa untuk bersenang lenang sebab Melissa tak nampak aku. Hehehehehe.

masa ni Melissa 9 bulan

Harap raya nanti Melissa dah 9 bulan Melissa okay lah ye. Susah lah Ibu nak makan rendang nanti. Huhuhu!

Tapi adik aku cakap elok jugak Melissa taknak dengan orang. Banyak kali orang nak dukung dia. Tiap kali aku dengan Suami lepak mamak, mesti pekerja mamak tu nak dukung Melissa. Last-last dapat jugak 2x pekerja mamak tu dukung Melissa. First time tu Melissa tak kisah orang. Kali kedua dia dah taknak orang. Legaaa sangat. Pernah sekali tu customer mamak tegur Melissa, agah-agah lepas tu hulur tangan nak dukung. Tengok tapak tangan, alamak! Tak bersih. Nasib baik Melissa dah taknak orang. Bukan sebab kedai mamak, mana-mana pergi pun sama. Setakat tegur, agah-agah takpe. Tapi kalau sampai offer nak dukung aku memang tak senang duduk lah. Sebab pekerja mamak tu aku rasa kalau dia nak bawak lari, bukan aku je kejar, dengan boss dia kejar sekali. Tapi kalau orang awam jumpa merata ni aku dengan Suami memang beringat, tidak sekali-kali bagi orang dukung.

Tapi masalahnya, aku nak cakap apa eh kalau orang tu briya-iya sangat nak dukung anak kita?





Love,
Nursaila Norman!

Tuesday, April 14, 2015

Baby Quilt Versi Nursaila Norman

Assalamualaikum.



Rasa seronok sangat-sangat bila benda yang paling aku nak, tapi taknak beli, berangan nak buat sendiri, BERJAYA! Mula-mula kita belanja gambar dulu, lepas tu baru kita cakap pasal baby quilt ni okay?







Konon nak buat baby quilt masa pregnant, nak buat untuk baby. Tapi niat tak kesampaian. Simpan niat tu kemas-kemas dalam hati, beberapa minggu lalu baru aku start gunting sikit-sikit. Maksud aku sikit-sikit tu termasuklah gangguan anak, dan perasaan malas.

Part paling susah (leceh) bagi aku ialah mengunting. Lagi-lagi ukuran tak boleh lari sangat, nanti kantoi masa jahit. Tapi bila jahit, baru kali kedua pulak guna mesin jahit, habis jahanam jahitan. Ada jugak yang senget. Tapi aku sedapkan hati cakap takpe, ini first try. Padahal tak pandai guna mesin jahit. Huhuhu.

Bila dah siap cantum aku lah orang paling happy! HAHA. Padahal belum cantum bahagian belakang. Entah apa-apa je. Untuk bahagian dalam aku letak fiber. Supaya lembut sikit quilt tu. Suami suruh letak tebal lagi. Tapi rosak pulak jahitan aku (takde bakat), aku koyak jadikan dua bahagian. Agak nipis sebenarnya untuk lapik stroller. But, its okay.. Kita try lagi lepas ni. Nanti kita buat lebih tebal, sebab aku dah jumpa idea. Wink! Wink!

Untuk percubaan aku guna kain untuk buat barut. Kain corak kereta tu konon nak buat barut, masa tu ingat dapat baby boy. Tu Abah dia pilih corak cars. Kain jalur-jalur tu aku beli untuk matching kan dengan corak kereta masa beli kain untuk buat baju raya. Err, baju raya kita nak siap hujung bulan ni tau. Eh?!

Jadi tema percubaan quilt terpaksa lah kaler boy, okay. Takpe, next try Ibu nak buat kaler merah, lepas tu pink, lepas tu kuning, lepas tu, lepas tu.. Jangan berangan je Saila!

Kalau ada mesin jahit yang style baru (sebab Ibu aku punya style lama sikit, sobs!), rajin pulak, ada bakat pulak, hishhhhhh kacang je korangs! Tapi aku ni mesin jahit pun takde, malas pulak, bakat pun paksa-paksa suruh ada, tinggal kulit kacang jelah.

Tapi okay lah untuk quilt yang ini. Okay lah untuk aku yang suka try, kalau jadi, jadi. Kalau tak jadi, merajuk terus. Hahaha.







Love,
Nursaila Norman!


Nursaila & Husband Turns 29!

Assalamualaikum.



Secara rasminya aku berumur 29 tahun bermula hari ini. Suami awal sehari (semalam). Tahniah untuk diri sendiri dan Suami. Tahun depan kita tengok nombor 30 okay!

11hb April Melissa masuk 7 bulan. 13hb April Abah masuk 29 tahun. 14hb April Ibu pulak masuk 29 tahun. Jadi macam-macam aku plan. Nak sambut style picnic lah, nak makan steak lah, nak makan kek lah, Tapi semua pun tak. Angan-angan besar, usaha kecil. Akhirnya sambut secara cincai. Cincai yang aku tak pernah buat. Haha.

11hb aku ajak Suami makan kek sempena Melissa masuk 7 bulan. Tapi dalam kereta aku dah mintak bukan-bukan. Last-last kitorang makan western (steak murah). Hehe!


Disebabkan Lissa dah boleh duduk walaupun bukan dengan sendiri, dapat suap 3, 4 steak pun jadi lah. At least i dont have to hold her all the time. Hehe.


Time ni Ibu dah kenyang, baru boleh layan Lissa. Celebrate Lissa 7 bulan, tapi kenapa Ibu dengan Abah makan macam birthday Ibu dengan Abah pulak nie? Huhuhu.


Malam birthday Suami kitorang celebrate dengan Maggie! Haha. Macam lawak ada, macam sadis sangat pun ada. Hehehe. Macam biasa bila Melissa dah tido kitorang akan makan-makan sambil tengok TV. Tapi malam tu saje nak makan berat sikit. Time tu dah pukul 1am! Pukul 2am kitorang tido kekenyangan.


Untuk birthday aku pulak Suami call tanya nak dinner apa. Aku cakap aku nak makan nasik lauk ayam goreng kentucky. Lepas dinner kitorang saje keluar jalan-jalan cari idea nak makan apa dengan perut kenyang. Suami nak kek, aku taknak. Jadi dia pilih kek untuk aku, tapi aku mintak adik Secret Recipe tu tulis "7mo" kat atas kek. Dedicate untuk Melissa. Sebab tahun ni dia teman Ibu dengan Abah dia masuk umur 29 tahun!

Saje makan kek kat Air Buah Gelas Besar, BBS sebab aku teringin air tembikai. Baru main suap-suap 3, 4 kali hujan turun! Tapau air tembikai baru hirup tu, kitorang makan dalam kereta lagi syok. Haha.

Lepas makan kitorang jalan-jalan tanpa hala tujuan sebab Melissa dah tido tengok mak apak dia makan kek.

Kalau ikutkan tahun ni memang sadis gila sambut birthday. Tapi bila difikir-fikir, why not? Selalu sambut beriya-iya. Tapi sebenarnya takde apa yang kurang pun bila sambut macam ni. Kurang makanan maybe.. Tapi kasih sayang, kegembiraan bertambah pulak. Maybe ada Melissa teman kot. Hehehe. 

Tahun ni takde exchange hadiah, cuma aku dapat reward sikit untuk diri sendiri jelah. Since aku dah lama tak jaga muka (sejak pregnant), lepas pantang aku langsung tak ambil kisah dengan muka. Huhuhu! Habis scary kulit muka. Kebetulan ada promosi The Body Shop, aku mintak kat Suami belikan satu dua barang untuk aku. Hehehe.


Beli je apa-apa produk dari The Body Shop, tunjuk resit kat Starbucks, dapat free air! Kalau beli lebih Rm200 pulak, dapat free bag putih tu! Aku buat isi semua barang The Body Shop aku. Perfect! Happy woman! 

Rasanya ntah apa-apa yang aku taip, sebab taip thru phone, taip sambil mata layu, warghhhh (menguap). Happy birthday to me. Happy 29 years old girl. You are still young. And please maintain young. 

Melissa dah lama tido, Suami pun dah tido nie. Tinggal aku sorang je. Huhuhu! Its okay, tadi Suami dah wish. Tapi macam weird pulak birthday girl sorang-sorang je layan TV. Ingatkan Suami nak teman birthday girl. Huh!



Love,
Nursaila Norman!


Monday, April 13, 2015

Langkah Awal Sebelum Buat Quilt

Assalamualaikum.


Kalau ada yang masih ingat aku pernah teringin nak ber'baby quilt'. Kalau tak ingat meh aku ingatkan, mengidam nak baby quilt. HEHE!

Tapi aku tak berkesempatan nak buat. Bila Allah bagi aku baaaaanyak masa, aku gigih kan jugak buat baby quilt. Tapi aku tak terus buat quilt. Untuk percubaan aku try buat mainan untuk Melissa dulu. Konsep dia sama je, cuma aku start dengan 6 keping petak segi tepat sahaja.






















Benda ni ada je jual. Selalu ada tulisan ABC kat setiap permukaan. Tapi aku saje nak try skill. Hehehehe. Suami nak belikan Melissa mainan ni, tapi aku cakap aku dalam proses nak siapkan mainan macam ni. So cancel beli. Bila dah siap Melissa tak berminat pun nak main. Huwaaaa!


Ibu paksa saya main jugak!

Bila dah berjaya jahit mainan petak tu, kiranya aku dah berjaya lah potong kain dan cantum kain. Tapi mainan petak Lissa tu aku jahit guna tangan je. 


Bila ada keyakinan sikit terus cuba buat quilt. Tapi buat kecil dulu. Konon nak letak kat stroller Lissa. Tengok lah kalau menjadi. Step potong dan cantum dah settle. Part attach kan kepingan fiber dengan bahagian belakang quilt je belum. 

Complete baby quilt? Soon! Tasabar!!





Love,
Nursaila Norman!