CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, October 5, 2015

DIY : Simple Candy Buffet

Assalamualaikum







Lama sungguh tak update blog banyak-banyak macam ni. Nak update blog ni kena ada mood. Baru boleh susun ayat elok sikittt. Kalau tak asal tulis pastu publish, dah. So sekarang tengah ada mood, dapat la buat 2,3 entry cuma tak dapat nak publish serentak jelah. Huhu.

Okay! Mula-mula turn on your DIY MOOD!

Tapi nak diingatkan awal-awal, candy buffet aku ni serius simple. Bukan macam yang orang buat bisnes deco tau. Takde bajet, tapi nak jugak candy buffet. Nanti aku bagitau kenapa nakkk jugak candy buffet. But, who knows.. Aku dapat satu lagi skill - decorated candy buffet. Hiks!

Kenapa aku nak jugak candy buffet? Pertamanya sebab aku mintak adik aku Leha buatkan cupcakes. Adik aku Miza buatkan kek batik. Kengkonon nak buat apam polkadot. Kengkonon nak order any sweets dari kakak sepupu yang pakar dengan chocolate. Tapi yang kengkonon tu tak semua jadi. Tapi! kakak sepupu bawak buah tangan - chocorice! Tuan rumah sempat selamatkan 3 cups je. sobs! Thank you Kak Ina.

Keduanya aku nak ada benda untuk dikunyah-kunyah. Aku tak pilih gula-gula, sebab taknak bagi budak-budak makan gula-gula lagi pulak lebih ramai orang dewasa berbanding kanak-kanak. Jadi aku beli kekacang.



STEP 1 : PERALATAN
Benda pertama yang kita perlukan untuk candy buffet tentu seakali meja! Kalau takde meja kat mana kita nak letak balang-balang kaca tu? Kalau ada console table memang cantiklah candy buffet tu. Yelah, console table ni kurus, panjang, design pun cantik-cantik. Tapi kalau takde console table, tak bermakna kita tak boleh buat candy buffet kan? Selagi meja yang kita nak gunakan tu bersesuaian dengan ruang apa salahnya.

Macam aku, aku guna je kabinet dapur. Selamber je kan? Haha. Tepuk dahi orang yang buat bisnes candy buffet. Kabinet dapur beli kat kedai apek mana ntah pun boleh jadi meja candy buffet. Adoilah! T___T

Peralatan kedua ialah bekas untuk korang isi segala jenis makanan yang korang dah pilih. Kalau dah namanya candy buffet selalunya bekas yang digunakan cantik-cantik belaka. Kan? Sila perhatikan apa bekas yang ada dalam rumah, yang boleh diletakkan di atas meja candy buffet. Takde? Nampaknya kena beli. Kalau kena beli, sila beli bekas yang kedap udara supaya selepas majlis, kita masih boleh guna bekas tu. Takde lah membazir. Kata diy. Diy kena lah jimat! Wink! Wink!

Kalau korang boleh nampak, 4 biji balang kaca tu aku beli dekat IKEA. Trier cake tu aku pinjam dari Ibu. Mangkuk kaca bertutup tu bekas kuih raya, hiks! Ada beberapa bekas kaca yang aku beli sikit-sikit sejak kawen, tapi tak muat untuk letak atas meja dapur tu. Sempit sangat. Huhuhu! Mana yang muat, itu je lah yang aku guna. Takpe, next time ye! Hehehe.

STEP 2 : MAKANAN
Dah nama pun candy buffet, CANDY. Of course pilihan kita ada segala macam candy. Kan? Tapi tak semestinya tau. Untuk mengelakkan kanak-kanak makan gula-gula secara berlebihan (iyalah, takkan tuan rumah nak larang kann), kita boleh tukar dengan kuih muih, buns pun boleh (buat comel-comel), kek, kekacang, kismis! Ikutlah kreativiti masing-masing. Asalkan makanan tu semua berwarna-warni!

STEP 3 : HIASAN
Yang ini terpulang kepada kreativiti masing-masing. Nak buat secantik mana, nak buat sebanyak mana, terpulang. Macam aku sebab semuanya buat sendiri (diy), masa tak cukup. Aku dah plan beberapa benda untuk decoration candy buffet, tapi at the last minute terpaksa cancel. Buat yang termampu je masa tu. Next time kan ada! #melissaturns2 ke. Haha.

Dah! Itu je. Simple tak?

Sape cakap nak buat semuanya kena pakai duit banyak. Kalau nak jimat boleh je. Cuma hasilnya hebat dengan tak jelah. Setakat so-so tu boleh lahhh.. Nak nampak macam majlis orang kaya, belum lagi. Huhu. Sesuai lah untuk golongan marhaen macam kami. iheeeeee.











sebelah kanan tu kosong tetiba kan? patut ada meja IKEA,
ntah sape yang amek guna untuk letak makanan. sobs!

bakul ber'riben' tu?
itu untuk dadih kononnya, tapi dadih tak sampai, yang sampai ialah
chocorice! *tengok kat IG kita how tempting chocorice tu.


Entry/idea DIY aku ni memang tak dapat nak bantu sangat. Tapi idea secara kasar tu dah ada lah kan? Nanti korang adjust ikut kreativiti sendiri ya. Macam aku pun, aku boleh improve untuk next birhday.

Selamat mencuba!





Love,
Nursaila Norman!


1 comment:

Siti Badariah Baharin said...

simple, tapi menarik...bukan sendiri macam ni lebih jimat kan.. =)