CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 27, 2013

Minta Bantuan : Hal Supplement :(

Assalamualaikum.


Huhuhuhu! Nangis dulu sebelum start bercerita. ihik! Actually, ehemm.. Nak buat pengakuan ni.. Huhuhu.. Actually aku bukan lah seorang gadis (itu dulu), wanita (sekarang ni) yang menjaga kulit wajah. Dari zaman sekolah lagi aku banyak join aktiviti sekolah. Especially kawad kaki. Aku aktif dengan Pandu Puteri sekolah sampai hitam legam. Sila ambil maklum hitam yang macam mana.. Macam kena bakar pastu terbakar. Tahu? Huhu! Pernah sekali tu aku balik dari hari sukan sekolah, sampai-sampai rumah je Ibu aku marah sangat sebab aku hitam legam. Sedih tau masa tu.. Terhina sangat. Uhukuhuk! Aku pun gigih la cari petua, tips macam mana nak cerahkan balik kulit muka. Berbelak okay muka aku.. Masa sekolah kan pakai tudung, korang mesti tahu kan berbelak macam mana. Huhuhuhu, nangis lagi. Last-last aku jumpa petua iaitu mandi susu. Ini susu betul-betul tau, bukan Johnson's Milk Bath tau. Susu tepung budak kecik kat rumah aku jadi mangsa kehkehkeh. Cerah la sikit, takde la berbelak macam kuda belang, lega la sikit hati. Tapi pastu kawad lagi.. Dah tu bila nak cerahnya?

Cut it short (sakit lak hati aku mengenang sejarah silam tu), sampai sekarang pun aku langsung tak pernah pakai produk pencerah kecuali untuk badan. Motippp?? Untuk muka aku guna set BodyShop je, itu pun bukan untuk pencerah. Okay la set tu, errrr.. Actually okay sangat.. Nanti lah citer pasal set tu eh.

Bila dah kawen ni macam lain lak perangai aku.. Aku sendiri pelik. Aku jadi macam nak cerah lah, nak cantik lah, nak kulit licin lah, jerawat naik satu dah kecoh susah hati (padahal dulu masa bercinta aku tak kesah lak En Gaban tengok jerawat aku banyak :P). Cemana? Huhuhu.

Ingat tak pasal SevenSeas yang aku review tu? SevenSeas tu memang terbaik, aku memang penat, penat otak, penat hati, penat badan.. Tapi sejak makan SevenSeas tu daya tahan badan jadi lain, kalau dulu mudah sangat rasa nak demam. Rasa nak demam ni la yang tak best nya kan.. Kalau demam boleh MC terus, ni NAK demam. Payah benar nak describe kat doktor supaya aku boleh MC. Hehehe! So aku macam taknak stop la SevenSeas tu, sebab best :)

Tambahan lagi aku memang ambil minuman Cocoa Collagen. Yang ini aku prefer taknak stop kecuali mengandung memang kena stop.

So kalau aku nak ambil supplement tambahan lain especially Vit C, boleh ke? Aku tau benda ni kena rujuk doktor, tapi mana lah tau kat sini ramai yang berpengalaman, pernah ambil 2 atau 3 supplement serentak, lagi pun rasa selesa sikit tanya pendapat korang hehehe :D Boleh ke eh? Maksud aku ambil SevenSeas (minyak ikan), minuman Cocoa Collagen lepas tu ambil Vit C. Haritu masa beli SevenSeas dah pegang dah supplement Vit C, tapi letak balik sebab tak confident. Takut jadi lain. sobsobsob.

Ada tak sesiapa yang terbaca entry ni, yang terbukak blog ni, tersesat kat sini ada pengalaman ambil beberapa supplement serentak, please, pleasee, pleaseee let me know.. Aku macam terjatuh hati dengan Fellina Vit C, tapi dah tanya dekat 2 orang blogger (secara random) ni tapi takde stok. Ada tak yang masih ada stok? Kalau takde sangat aku boleh ambil Vit C dekat Watson's atau Guardian kan.. Tu la, just nak tau boleh ke? Boleh ke?

Please eh?




thanks korang!



Love,
Nursaila Norman!

30 comments:

- AZIE - said...

kalo setakat vit c, xde masalah..boleh je ambil. sbb cuma vitamin je, bukan ubat apa2.

DYatie ABakar said...

Dear, mak Arissa mmg tak makan segala supplement. Huhu. Berkenan juga dengan Fellina tapi saya macam takut. Huhu. Btw, nt saya tumpang sekaki nak tau la ttg ni. Haha. Tny penjual of course everything is good. Tp apa kata Saila tny doc. Refer dr.zubaidi ke. Pndai je nk bg cdgn. Dr sndiri malas nak cr. Haha.

Rina Ellisa said...

Saila, dari dulu smpai sekarang rina makan VCO..

best makan tu.. hrga rm39.90 sje..

Murah & berbaloi-baloi :)

Nursaila Norman said...

Mrs Lurve : yeke..vit C je kan..hehe..anyway thx mummy to be :D

Dyg : haha! cute lah kamu..ok lah tu dyg bg nama doc,sy g tny pastu gtau dyg lak..hehehe! tula,lagi2 bkn dari farmasi mcm x confident je kan :(

Nursaila Norman said...

Rina : oh! VCO ye.. a'ah ramai guna..tp tula,xde inisiatif kan..just ignore je..ni bru lah tercari2 :( thx rina for the info! :))

Rina Ellisa said...

ur welcome saila.. selain utk makn, boleh sapu kt muka.. Ngeee :)

Selamat mencuba! :P

cikblueberry said...

saya sblm kawen mg mkn vit c beli kat watson jenama 21 century..rasa ok la kulit dan yg plg best kulit saya jd mcm ssh nk tumbuh jerawat..skrg nie tgh mkn women multive...

Namee Roslan said...

cuba makan vit c and collagen. saya dulu teruk juga legam...tapi lama2 makin putih balik. makan vit c. beli kat pharmacy banyak :)

FIFI said...

try la amek vco dgn collagen..btw, dulu pernah terbaca yg datin Normala samsuddin, dia sehari amek samapi 27 jenis supplement.. gile banyak kan..tapi papehal refer pada doctor dulu la k..

ayut said...

:) ayut pon tgh mkn vit C..bru berjinak2x dgn suppliment...utk kesihatan..hihihi...tp klu campur2x ayut tak sure blh ke tak..

khadijah said...

refer org yang pakar dalam bidang ni la dear.. tapi kalau nak kulit cantik kan dear try la cologen rumpai laut tau, selain untuk makan, boleh buat sebagai mask.. kulit pun rase lebih tegang sekarang harga pun berpatutan :)

missGogreen said...

sila tnya doc tu ok..jgn jd cam sy..kang dah mcm belon..pengajaran utk org yg saiz s-m.klu xxs ok :D
skng yan amik vitamin c yg mcm panadol selesema tu..campak dlm air..rasa nye cam air botol kat danau tu..sedap..sekarang,jerawat kurang cket..Tp yan mls minum air..so xde la nmpk sgt kesan tu :D

Orked said...

ad mmbr mnm soya collagen badan naek dgn dasat nye.

Sya pon rs cm nk amik supplement. skang nih BANGUN PAGI punye la susah. kadang2 rs cm mLs nk g keje! pdhL keje goyang kaki jek. xtaw ape yg penat sangat. ke skang da jadik pemalas?! hoho

oshinz said...

kite makan shaklee punye supplement. hehe. tapi kena banyak minum air, tu yang problem sikit. kihkih.

Anonymous said...

vit c ok je , kalau tidak diambil secara berlebihan. Katanyer perngambilan Vit c yg terlalu berlebihan blh menyebabkan keguguran.. wallahua;lam

Zana Adieyza said...

dear, boleh jer makan 2-3 vitamin.. tapi kalau boleh jarakkan pengambilan sekurang-kurangnya stgh jam.. mcm zana, sehari sampai 5 jenis vitamin zana makan.. tp ikut jadual yg disarankan plus banyakkan minum air masak..

vitamin x sama mcm ubat.. kesan vitamin x sama mcm kesan ubat if ambik berlebihan.. vitamin ni just tmbh mana yg kurang & buang mana yg terlebih/x baik pd badan..

suri said...

salam..
vitamin c blh amik tpi tak blh ambil dlm jumlah lebih.sb ada kes baru2 baca org mkn pil vitamin c pastu mkn makanan laut terus dia mati tak silap pastu mulut..hidung..telinga berdarah.

utk maklumat sy sarankan shbt jumpa dg doktor dulu kalu2 kita rasa was2. ubat2 skrg blh amik tpi tgok kesan pada tubuh nanti kita merana. sekdar nasihat dan beri pandangan sahaja.


Nursaila Norman said...

tenkiu semua :))
sgt membantu :)

Munirah Hazam said...

sama la kita, dulu memang gila supplement sebab bila dah beranak tu..kulit kusam ..

tapi kena tengok vitamin tu sintetik atau natural..ada banyak beza..vitamin sintetik boleh tinggalkan kesan ke atas badan kita compared to natural.

Sintetik ni maksudnya tiruan. bukan dari sumber asal. dan dihasilkan dari lab.

boleh semak kat website consumerlab.com (kalau local takde list kat sini)

pilih yang natural. yang takde bahan perasa,perisa dan pewarna. much better.

just my 2 sen...

Miss Volvo said...

ehem semua vit.c sama je tak kisah la 21st century ke fellina ke kordels ke. pelik kenapa kat internet ramai sangat yang sibuk nak beli produk mahal-mahal padahal vit.c tak kisah apa brand pun mempunyai fungsi yang sama? so sebagai pengguna yang bijak jangan terpedaya dengan pelbagai iklan tau. paling bagus beli la vit. c 21st century 1000mg kat watsons k? harga rm30 lebih untuk 50 biji. sekiannnnn hehehehhehe :P

LiNda said...

hai saila..linda jual vit c felinna..hehehe.meh la oder.kikiki. Linda pun ngah survey2 suplemen gak ni. N linda da beli lotion johnson baby milk tu..besttt

Nursaila Norman said...

thank you, thank you :))
sy ambil kira semua pendapat korang :) sangat membantu :D

hajar hazizi said...

hai saila...
Lama tak tgk post dr awk..
Erm..sy dlu pn x pikir nk amik supplement..
Tp skrg sy adelah pgguna tegar...tp supplement yg sy mkn adalahnatural dan rmi da guna..pernah dgr shaklee x? Sy mkn shaklee da nak masuk 3bulan..alhamdulillah..mula2 ambil sbb nk pulih kn keputihan..dan berhasil..then sy consume vitamin utk hormon coz da 5bln xpefiod (sy bujang).. Alhamdulillah..setelah sebulan consume akhir nya sy period bln ni..happy sgt..berat bdn pn da trn..kulit muka da krg kuarjerawat...yg pntg supplement/vitamin yg kita mkn tu semulajadi n bkn sintetik..kalau saila nk tau lbh lnjut, hjr blh guide..sbb hjr sid shaklee juga..whtasApp sy at 0142350870 or add fb hajar hazizi...

Miss Volvo said...

hmmm aku rasa kau sakit tekak sebab cuaca panas kot? aku makan vit.c tu ok je? no problemo beb. kau kurang minum air ek?

baizura said...

klo nk fellina vit c boleh order kt fb humaira love..die ade jual fellina vit c..

nur izzah atira said...

Radiglow paling best... Boleh cuba.... Sy baru makan brp hari, muka jd elok... Putih merah merah gituw... Hehe... And rasanya dy bantu dlm penurunan berat bdn jugak sbb berat sy pun dh berkurang ni.... Hehe.. Tk rasa lapar sgt... Blh google untk info lebih lnjut tntg radiglow :)

Unknown said...

Nursaila awk xyah membazir amil mcm2 supplement..sy dlu pon cam awk..pas je consume supplement ni..kulit mmg cerah..jerawat x hinggap&macam2 lg benefitnyaa..time pregnant..pantang pon bleh amik..badan sihat body solid..kulit apatah lg..siap melebat..rambut..bulu mata&kening..lau minat sms sy 0142668568

Unknown said...

Lupa nak gtau..kulit putih gebu yg kita dah dpt tu nti akan kekal..x kisah berjemur panas pon..ingredient dia mmg terbaik..mmg dah siap vit c

Unknown said...

Nursaila awk xyah membazir amil mcm2 supplement..sy dlu pon cam awk..pas je consume supplement ni..kulit mmg cerah..jerawat x hinggap&macam2 lg benefitnyaa..time pregnant..pantang pon bleh amik..badan sihat body solid..kulit apatah lg..siap melebat..rambut..bulu mata&kening..lau minat sms sy 0142668568

Anonymous said...

Assalamualaikum...
utk supplement, xyah ambil yg mahal2x sgt.... truk gak nk maintain tiap2 bulan tu, tp kalo duit tu berkepok2 tebal ikut suka la nk beli yg mahal pon kan.. mcm sy, sy lebih suka product yg cheapest but effective...skrg dah 4 tahun sy makan benda yg sama, x pernah lg la ada msalah,, skin lg elok ada la.. tp yg penting kena BANYAK MINUM AIR KOSONG.. jgn mls minum air...
Produk yg sy guna:
1. JAMU JELITA (pearl white putih mulus) boleh dpt kat kedai jamu berdekatan.
2. 21st CENTURY vit.c 1000mg, boleh dpt kat watson n guardian ja.. yg vit c tu boleh pilih sama ada nk yg 500mg @ 1000mg, capsule @ chewable.. sy suka yg chewable sbb sedap..
ok sekian ;)