CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, November 1, 2012

Conversation #5

Hai!


Assalamualaikum.


Pagi ni boleh pulak on FB. Reply pm kwn2 mana yang wish pastu komen-komen dengan En Gaban, lama tak berkomen-komen dengan dia kat FB. Kuat menyakat sungguh.

Macam saya taktau awak nakal-nakal kat status Kak Wan Suhaini. Malu okehhh. Huhuhu.

Secara official-nya kerja-kerja DIY saya dah habis. Erm, yelah kalau tak salah, dah takde apa yang nak di-DIY-kan lagi dah. Lain-lain hal cuma gubahan hantaran dengan pelamin mini sahaja. Lain-lain insyaallah, kalau ad-hoc tu taktau la kot-kot ter-DIY. Hehehe.

Tinggal 8 hari termasuk hari ini sebelum our solemnization day on 9 November 2012. Perasaan still kosong. Tapi En Gaban dah excited+gemuruh dah. Dia dah start bagi kata-kata tazkirah pulak skrg ni.. Tapi best pulak bila dia bagi kata-kata tazkirah how to be a good husband and wife. Rasa macam best je. Especially bila dia tahu tanggungjawab dia menjadi berat untuk jaga aku, lindungi aku, jadi ketua keluarga, pastikan aku baik-baik sahaja. Jadi sedih bila dia cakap dia akan ambil alih tugas Ayah untuk jaga aku. That part aku termenung kejap.

Malam tadi dia ada cakap, dia nak satu je lepas kawen nanti.. Satu je dari aku.
Satu je? Okeh excited disitu sebab satu je kot. Hahahaha.

Jangan bagi sampai dia masuk wad.

Serius aku terkedu. Jangan bagi dia masuk wad. Okay, boleh. Tapi kalau terrrmasuk jugak? Adakah aku fail?

Then aku cakap, bukan senang nak control sakit sekarang ni. Bakteria pun dah canggih, sebab tu kita kena pakai Lifebuoy. Okay, mengarut sudah.

Dia angguk faham. Tapi dia cakap dia nak control bab makanan, taknak makan luar macam skrg ni (org bujang kann), xnak makan makanan tercemar. Nak makan kat rumah pastu nak lepak mamak lepak la. Tapi xnak dah makan-makan luar. Maksudnya aku kena masak. Okay, noted.

Dia cakap dia selalu demam dari kecik sampai dah besar, tapi mak dia jaga tak pernah sampai masuk wad. Dia agak sensitif dengan makanan, salah makan mudah sakit perut, mudah gatal-gatal, memang kena particular sikit bab makanan ni. Kedai pun kalau dah feveret kami maknanya makanan dia okay lah tu. Kalau tak, kami reject.

Dia start hidup membujang sejak tahun 2010. Tapi sejak 2011 sampai sekarang dia nampak terlebih sihat dan terlebih gemuk dari dulu. Nape lah awak tak terlebih sihat sejak 2010. Susah hati ya..

Disebabkan kitorang banyak susah senang, jatuh bangun since 2011, life kitorang semakin better. Sebab tu dia makin sihat dan gemuk. Haha. So aku kena maintain la bagi dia sihat sebab mak dia pun dah pesan mintak aku tengok-tengok kan En Gaban, bab makan En Gaban sangat sensitif. Sejak 2011 aku banyak pantau kesihatan dia, jgn salah makan, jgn selesema teruk-teruk nanti demam.

Okay, kesimpulannya dia anak manja! Hahahahaha.

Berbalik kepada conversation kami, En Gaban cakap adalah sesuatu yang memalukan bagi lelaki kalau dah ada isteri tapi sakit sampai masuk wad. Okay, kes ni tak ambil kira la kes kemalangan ke, sakit kronik ke, sakit keturunan ke. Ini kes apa-apa yang melibatkan tugas isteri tapi suami sampai masuk wad. Ntah, aku susah nak explain maksud dia kat sini, tapi itu lah yang dia mintak.. Aku jaga makanan dia jangan sampai masuk wad. Itu kata kunci dia ya murid-murid.

The best part yang dia cerita kat aku ialah :
Lelaki yang dah berkahwin kalau berkumpul ramai-ramai seboleh-bolehnya nak cerita yang baik-baik je pasal isteri masing-masing. Kalau ditanya sorang-sorang, sape yang paling dia sayang dalam hidup, mesti lelaki-lelaki tu semua jawab 'isteri', 'isteri', 'isteri'.

Eh? Ada ke lelaki sebaik itu? En Gaban cakap mesti la ada. Lelaki yang sayangkan isteri. Sebab tu malu kalau suami tak terjaga.

Harap-harap kita semua tak termasuk dalam golongan isteri-isteri yang tidak menjaga atau tidak pandai menjaga suami. Amin.

A simple conversation between me and En Gaban tapi sangat mendalam. Nampaknya aku kena :
1. Masak makanan yang bersih dan sihat
2. Jangan bagi dia demam
3. Jangan bagi dia gatal-gatal alahan makanan
4. Jangan bagi dia sakit perut

Lain-lain kalau boleh kita pun taknak sesiapa dalam keluarga kita masuk wad dan sakit. Tapi kalau dah Allah bagi ujian, kita terima dengan redha. Tapi still kita kena usaha elakkan semua tu kan.

An apple a day keeps the doctor away.

Sekadar perkongsian rasa.





thanks korang!




Love,
Nursaila Norman!

10 comments:

Cik Puan Tqah said...

betul tu saila..jaga perut suami..paling penting.. so far since kawen kitaorg jarang sangat makan luar.. tqah akan try masak gak.. tp kdg2 je la makan luar.. mr lepas 2 weeks after kawen da komplen perut boroi..hihihih

Nursaila Norman said...

Tqah : haha so cute kalau suami dh start boroi..hehehehe!

cik mah said...

ala2...terharu pulak baca mcm ni....bgus nasihat en gaban tu cik saila...semoga cik saila bkal menjadi isteri yg bertanggungjawab....xlama dah tu cik saila....gud luck...t nk tgok gmbar bnyak....bnyak..bnyak.... :)

LiNda said...

mendalam betul kate2 en gaban tu. tapi betul kan kite sbg isteri mesti kne jage betul2 makan minum suami, dlu mak dia jage elok je kan..hehe, tetibe rase tkut plak sebab raja pun selalu dmam2. Sensitif orgnye.. pape pun gud luck saila. ;)

Amalina Ali said...

dengan kata nama lain jangan malukan suami. sebab apa? sebab suami salah pilih isteri. awuuuu... malunya...

semoga kita b2b sekalian tak macam tu. kan kan kan??? hihi.

hajar hazizi said...

9 oktober ke 9 november cik saila..hihih
paham2...tgh counting the days kan..
selamat menempuh alam rumah tangga nanti..jgn lupa update tau

ayut said...

hehehehe..ingt kak saila..jgn smpi en gaban masuk wad.. :)) pasni ke dapur jela akak jwb yer ;) nk mkn jugakla akak msak boleh?hahahaha :p

Anonymous said...

baguslah kalau awal2 dah bagitau awal2 dan plan mcm ni. moga semuanyer ok ye

Nursaila Norman said...

cik mah : amin. terima kasih.. huhu. okeh,insyaallah sy akan update picha byk2 kalau diizinkan ya :))

Linda : mendalam linda..fuh! oh,raja pun jenis sensitif eh..sm lah kita..hehehe..

Amalina : hahaha sy suka gila dgn kata2 nana. give me 5!! salah pilih isteri..awwww..malu..hehehe

hajar : kehkehkeh..saya dh edit lps bc komen awk..tenkiu hajar..tenkiu sgt2! <3!

ayut : jd org dapur la pasni..huhuhu..

KA : tula,alhamdulillah kak :)

Unknown said...

saila, saya suka baca post awak ni.. setiap inci apa yang awak nak sampaikan tu mmg saya faham.. sebab MBB pun sama dengan encik Gaban.. sensitif bab2 makan.. n selalu alahan.. jom kita berusaha.. chaiyokk!!