CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 26, 2012

DIY : Dulang Hantaran Cermin

Hai!


Assalamualaikum.


Sebelum ni aku ada share pasal DIY dulang hantaran, tapi masa tu teaser jelah kan. Kali ni aku buat entry DIY (bukan la full explanation pun huhu) sebab blogger nama Rina Ellisa ada request. Oh malunya! Ada jugak yang bertanya pasal cermin yang aku guna sebagai alas barang hantaran.

Hakikatnya aku taktau nak mulakan entry macam mana, sebab takde picha nak di attach. Tak best la kalau takde picha. Korang mesti bosan takde pencuci mata kan. Tapi memang takde picha, aku pun dah tak boleh dan tak berpeluang nak diy semula. Barang-barang dekat rumah Ibu, aku dekat 'rumah kita'. So, masa dan ruang tak mengizinkan. 

Dengan itu terpaksa lah recycle picha. Ingat sampah je boleh recycle? Haha. Picha-picha dalam entry ini adalah picha yang sama seperti entry lepas, dan harap korang tak bosan lah ye. Huhu!


Sila rujuk picha di atas ya, cermin yang dalam picha tu aku beli dekat IKEA. Empat (4) keping Rm25. Aku beli lapan (8) keping. Sebab aku nak guna tujuh (7) keping sahaja. Tapi sayang, dua (2) dah sumbing. HUHUHU! Sekeping xtau la macam mana boleh sumbing. Yang lagi sekeping sumbing masa dah siap majlis nikah. Maybe terlanggar dengan kuat kot. Sedih. Nanti nak pasang dekat dinding macam mana la aku nak sorokkan yang sumbing tu. Cis! So please, berhati-hati.

Hiasan yang aku guna dekat cermin hantaran tu boleh refer sini :) 

Cara aku lekat barang hantaran? Aku guna double sided tape, beli yang tebal ya.. Jangan beli yang nipis warna putih tu. Memang menakutkan bila nak tampal guna double sided tape yang tebal tu, sebab nak tampal dekat cermin kan, mesti lah sayang. Takut cermin rosak. Tapi jangan risau, aku dah buat, memang tinggal kesan tape dekat cermin, tapi masih boleh tanggal. Kena usaha sikit lah kopek-kopek guna kuku.

Untuk lekat kan bunga/hiasan, aku guna double sided tape yang nipis. Sebab bunga je kan.. Tak perlu double sided tape yang tebal, yang nipis pun dah okay. Just nak bagi lekat je. Kenapa warna kuning? Mak Mertua yang request warna kuning. Hiks! Plus aku memang suka kuning :p

Takde la comot dengan  kesan gam :) Itu jelah cara aku. Tak susah kan? Boleh lah try!

Cermin aku recyle untuk hiasan dinding rumah kami. Ntah bila ntah nak menampal. Cepatlah rajin.


Harap membantu ya! 

A very short entry sebab kepala berpusing-pusing memikirkan kerja. Psssstt, ni curik2 update tau. Jangan bagitahu boss eh!


thanks korang!


Love,
Nursaila Norman!

15 comments:

Unknown said...

kreatifnya :)

LiNda said...

ohh..da dpt jawapan mne saila beli cermin tu..hehe, baru nk tnye sebenarnye :)

Rina Ellisa said...

aaaaaa!!! Thanks so much saila.. :)

Berguna tipss ni.. :)

khadijah said...

bestnye gune cermin tapi memang kene berhati2 la bile bawakkan :) boleh pulak guna hiasan tuk rumah takla membazir :) saila ni kreatf sangat

Amalina Ali said...

memang nak tunggu sila update cerita pasal kawin2 ni. hihi.

Nursaila Norman said...

haha..curik2 update demi korang yg ohsem2 ni.. :))

Nuha hayati said...

nuha letak bunga guna hot glue! huhu. x kesah la kan asal senang tanggal :)

nur anis said...

memang saya teringin sangat nak buat macam ni..tapi bila ye? huhu

cik mah said...

mmg cntik..kemas je tgok...xpe..yg sumbing tu saila boleh cover punyalah...hehhee....wow..suka kuning ek..ceria je...mmg cntiklah..suka tgok...

DYatie ABakar said...

mak arissa betul2 kagum dengan auntie saila arissa nih...uhuhuhu...

Anonymous said...

mmg cantik & terbaiklah dear

s h a said...

Comel je.Saila memang kreatif. :)

Afasz said...

kreatif la awak ni.

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

umi berkenan benar dengan diy hantaran nie tau ..cantik n smart (^_^)

ayut said...

wane kuning nek seri! :) syg ye 2 dh sumbing..huhuhu..nnt ltak sembunyi2x ckit ea time nk ltak kat umah..hihihi